duminică, 25 ianuarie 2009

Puncte de penalizare la examenul de conducere

Penalizarea greselilor si abaterilor comise de candidat

1.Pregatirea si verificarea tehnica a autovehiculului / ansamblului
-reglarea scaunului, oglinzilor retrovizoare, fixarea centurilor de siguranta, verificarea inchiderii usilor; 2 pct.
-controlarea aleatorie stare pneuri, frane, directie, fluide, lumini, semnalizatoare, claxon; 3 pct.
-trusa medicala, triunghiuri reflectorizante, stingator de incendiu, ITP si asigurare valabile; 2 pct.
-verificarea mecanismelor de cuplare, a conexiunilor sistemului de franare, si circuitelor electrice; (B,E) 2 pct.
-verificarea elementelor de siguranta legate de incarcatura vehiculului; (B,E) 5 pct. -mod de incarcare, fixare, usile, inchiderea cabinei; (B,E) 5 pct.

2.Manevre speciale privind siguranta traficului
-mersul inapoi in linie dreapta sau in viraj stanga/dreapta, la un colt de strada, cu mentinerea benzii; 5 pct.
-intoarcerea vehiculului cu fata in sens opus, folosind mersul inainte si inapoi; 5 pct.-parcarea/parasirea parcarii pe teren plat, in rampa sau in panta, paralel, oblic, sau perpendicular; 5 pct.
-franarea corecta pentru a opri cu precizie – optional; 3 pct.
-cuplarea/decuplarea remorcii, manevra incepe cu vehiculul si remorca stationate unul langa celalalt; (B,E) 5 pct.
-mersul inapoi de-a lungul unei curbe la dreapta; (B,E) 5 pct.
-parcarea in siguranta pentru incarcare/descarcare; (B,E) 5 pct.

3.Comportarea in trafic (nerespectarea normelor legale)
Candidatii trebuie sa efectueze obligatoriu toate actiunile urmatoare in conditii normale de trafic si siguranta totala:
-pornirea motorului si demararea usoara fara bruscarea autovehiculului; 3 pct.
-accelerarea progresiva, mentinerea directiei de mers, inclusiv la schimbarea vitezelor; 3 pct. -parasirea zonei de stationare dupa parcare, oprirea in trafic, iesirea de pe un drum de acces privat; 3 pct.
-conducerea pe un drum drept, incrucisarea cu alte vehicule, inclusiv in spatii restranse; 3 pct.
-conducerea in curbe, efectuarea virajelor; 3 pct.
-intrarea in intersectii, traversarea, permiterea parasirii intersectiei de cei ramasi in interiorul acesteia; 3 pct.
-schimbarea directiei: viraje la stanga si la dreapta, schimbarea benzilor de circulatie; 5 pct.
-intrarea/iesirea de pe autostrazi/artere similare, folosirea corecta a benzilor si luminilor de intalnire ziua; 5 pct.
-depasirea altor vehicule, lucrari in carosabil, vehicule parcate, sa fie depasit de alte vehicule; 6 pct.
-amenajari rutiere, cale ferata, statii transport in comun, treceri pentru pietoni, tramvai, rampe/pante; 6 pct.
-luarea masurilor necesare de precautie la coborarea din vehicul; 6 pct.

4.Aspecte privind siguranta, fluenta si conducerea ecologica
-ezitarea repetata de a depasi alte vehicule, desi manevra este posibila; 3 pct.
-tendinte repetate de a ceda trecerea vehiculelor si pietonilor cand acestia nu au prioritate; 3 pct.
-nerespectarea semnificatiei indicatoarelor, marcajelor sau a semnificatiei culorilor semaforului electric; 5 pct.
-nerespectarea semnalelor, indicatilor si dispozitilor politistului rutier, aflat in timpul serviciului; 5 pct.
-nerespectarea politistilor de frontiera, agenti de cale ferata, lucrari, patrule scolare, nevazatori; 6 pct.
-nereducerea vitezei sub limitele de 30/50 km/h in situatiile prevazute in Regulamentul de aplicare al Codului rutier; 5 pct.
-depasirea vitezei maxime admise pentru sectorul de drum pe care circula sau categoria drumului respectiv; 5 pct.
-conducerea cu viteza redusa in mod nejustificat, neancadrarea in ritmul impus de ceilalti conducatori auto; 5 pct.
-conducerea in conditii de ploaie, zapada, mazga, polei, (indemanare reducerea vitezei, conduita preventiva); 5 pct.
-nerespectarea regulilor in cazul imobilizarii involuntare in pasaje subterane si tuneluri; 5 pct.
-pastrarea unei distante insuficiente fata de cei care ruleaza inainte sau vin din sens opus; 7 pct. -efectuarea de gesturi obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare participantilor la trafic; 3 pct.
-conducerea in mod non economic si agresiv pentru mediul inconjurator (turatie, franare/accelerare); 3 pct.
Candidatul este declarat respins daca acumuleaza 21 de puncte, dar si in urmatoarele cazuri :
-prezentarea la examen sub influenta bauturilor alcoolice, sau a substantelor cu efect similar;
-producerea unui eveniment rutier, sau cand examinatorul intervine pentru evitarea unui pericol iminent.

Examenul auto

In decursul unei perioade indelungate de cand practic meseria de instructor auto, am observat ca nenumarate persoane au probleme mari la examenele de conducere auto. Aceste probleme nu se datoreaza asa de mult carentelor in cunoasterea manevrarii autoturismului (vorbesc de persoanele care au talent si ajung sa conduca bine la sfarsitul perioadei de scolarizare), cat mai ales din cauza emotilor inerente acestui examen.
Normal ca aceste emotii sunt caracteristice fiecarui individ in parte si sunt influentate foarte mult de temperamentul si calitatea examinatorului.
Pentru a diminua aceste emotii care intervin la examen, este bine ca in ultimele sedinte de conducere, instructorul auto sa efetueze cu fiecare elev, simulari de examen conform punctelor de penalizare stabilite pentru aceasta proba.

Pentru a vizualiza articole de specialitate in domeniul scolilor de soferi, faceti click pe butoanele de mai jos:
, , ,
, ,
, ,,